Route 66 van St. Louis naar Springfield. We vertrekken vandaag vanuit de omgeving van St. Louis en gaan vandaag naar Springfield (MO). Zoals bij dag 4 aangegeven kun je vanuit St. Louis kiezen uit twee verschillende route om te volgen. De route van voor 1932 loopt gelijk aan de MO-100 die langs Manchester & Wildwood loopt richting Gray Summit. De route van na 1932 liep voor een groot deel gelijk of parallel aan de I-44. Afhankelijk van onze overnachtingsplek volgen we een van de volgende routes.

St. Louis – Gray Summit
We kunnen twee verschillende routes volgen vanuit St. Louis:
Route 66 via MO-100 (<1932): We volgen de meer noordelijk gelegen State Route 100W / Route 66 richting Gray Summit. Langs deze historic route 66 liggen plaatsen als Manchester en Wildwood. Bij Gray Summit volgen we de borden “Historic Route 66” en State Route 100 en kruisen de I-44. Aan de andere kant van de I-44 (bij verkeerslichten) rechtsaf richting Shaw Nature Reserve. Bij deze verkeerslichten zie je aan de overkant het “Diamond Inn Motel Bord” en rechts slaat het “Gardenway Motel Bord”. Zie verderop het vervolg!
Route 66 via I-44 (>1932): Als we hebben overnacht in bijvoorbeeld (west) St. Louis / Eureka dan volgen we eerst de I-44 en nemen we afrit 261 (Six Flag). Onderaan afrit linksaf. En vervolgens onder het viaduct door en bij verkeerslichten rechtsaf richting Pacific. In de beschrijving hieronder gaan we uit van deze route via de I-44 en door het dorpje Pacific.


Voor Pacific zien we rechts Red Cedar Inn Restaurant. Bill & James Smith Sr. bouwden de Red Cedar Inn in 1934. Drie generaties van de familie Smith runden het restaurant door de jaren heen. In 1935 werd een bar en een Mobil-tankstation toegevoegd. De afgelopen jaren is het een paar gesloten geweest. De gemeente Pacific heeft het gekocht om er een visitor center /museum van te maken (1047 E Osage St, Pacific).
Een klein stukje verderop rechtsaf slaan naar een parkeerplaats. Hier kunnen we een kijkje nemen bij Jensen’s Point Overlook. Het uitzicht vanaf Jensen’s Point Overlook is geweldig! De klim om er te komen isl de moeite waard. Het werd genoemd ter ere van Lars Jensen, de eerste president van de Henry Shaw Gardenway Association. Het werd eind jaren dertig gebouwd door het Civilian Conservation Corps. Het is een geweldige plek om de stad en Route 66 te overzie (039 E Osage St, Pacific).

Direct na de fabriek aan de rechterkant wordt de afstand tussen de weg en de bergen/heuvels groter. Hier moeten we rechtsaf slaan naar het Beacon Motel Sign. Het Beacon Court/Motel werd op deze plek geopend in 1946 met “16 huisjes”. De neonreclame van het motel was bevestigd aan de toren met een baken erop, vandaar de naam “Beacon Motel”. Het gebouw is later gesloopt en vervangen door een autowasstraat. De eigenaar heeft het neonbord een plekje gegeven (675 E Osage St, Pacific)

Als we doorrijden vinden nog meer oude gebouwen waaronder Monroe’s 66 Diner. Deze Quonsetloods met stenen voorgevel was in het verleden een wasserette, fotostudio en nu een restaurant. Het gebouw is herkenbaar aan het reclamebord. Het is ondertussen een “Graze” restaurant (409 E Osage St, Pacific)
Route informatie: We volgen de doorgaande route door Pacific (Osage St) naar het westen in de richting van Gray Summit. Als we buiten Pacific zijn komen we verkeerslichten tegen bij de aansluiting met de I-44. Hier moeten wij rechtdoor, maar we slaan eerst linksaf naar het benzinestation voor een foto van het bord Diamond Motel. Daarna de MO 100 West/Historic Highway 66 volgen.

Bij de verkeerslichten zie je aan de linkerkant naast het tankstation het “Diamond Motel bord” en als we iets doorrijden staat rechts het grote “Gardenway Motel Bord”. Je hier even kort parkeren voor een foto. (3628 W Osage St, Gray Summit)
Ongeveer 500 meter verderop staat aan de linkerkant The Gardenway Motel. Dit is een van die motels die zo lang is dat het moeilijk is om alles op één foto te krijgen. Het begon in 1945 met de bouw van een motel met 25 kamers en breidde begin jaren vijftig uit met 16 extra kamers. Eind 2014 sloot het Gardenway Motel abrupt na 70 jaar gebruik door dezelfde familie. De letters op het dak zijn al niet meer compleet (2958 Missouri 100, Gray Summit)
Route informatie: We volgen Historic Route 66 en verderop bij verkeerslichten de State route 50 aanhouden (rechtdoor) en vervolgens de borden (route 66) volgen. Bij Tri County Truck Stop (zie onder) links aanhouden. We rijden grotendeels parallel aan de I-44 tot afslag Stanton.
Gray Summit – Cuba

Na de verkeerslichten zien we bij een splitsing een gebouw met een ronde gevel. Dit is de Diamonds / Tri County Truck Stop. Het Diamond Restaurant werd geopend in 1927 en brandde af in 1948. Daarna werd het vervangen door het huidige gebouw. Het Diamonds Restaurant kreeg in 1967 opnieuw een klap toen de Interstate 44 de faciliteit omzeilde. Het bleef in bedrijf tot 1969 toen plannen werden gemaakt om het restaurant te verplaatsen. In 1972 opende een andere Diamonds op een nieuwe locatie langs de I-44, twee mijl ten oosten van de oorspronkelijke locatie. Het oorspronkelijke bord werd verplaatst naar de nieuwe site. Van 1971 tot 2006 zat Tri County Truck Stop in dit gebouw. Een paar jaar geleden werd er melding gemaakt dat het spookte in het gebouw. Als je zoekt vind je het een en ander op Youtube (144 Old Hwy. 66, Villa Ridge).

Een kilometer verder zien we rechts het bord van het Sunset Motel in Villa Ridge. Het Sunset Motel met 12 units werd gebouwd in 1945. Elke unit had twee deuren, een naar het gazon en een naar de parkeerplaats achter het gebouw. Het bord is een van de must-stop foto-stops voor veel Route 66-reizigers (937 Osage Villa Ct, Villa Ridge).
Een kleine 100 meter verder staat rechts het Bob Anderson’s Old Station (tegenover een kerkje). Het oude tankstation bevindt zich naast het Sunset Motel. Het gebouw wordt de afgelopen jaren steeds verder gerestaureerd. Het is herkenbaar aan de ronde luifel boven de deur (475 Highway AT, Villa Ridge).
En als we doorrijden zien we aan de linkerzijde Villa Ridge Zephyr Station. Dit was ooit een Zephyrbenzinestation en Cafe (1238 Highway AT Villa Ridge)
Alternatieve route: Keuze maken tussen I-44 en historic Route 66. Na de Flea Market (zie onder) kun je ook de I-44 volgen tot Stanton. Je moet dan na de Flea Market linksaf slaan en richting van St. Clair volgen. Bij Stanton de I-44 verlaten en aan einde linksaf. De beschrijving hieronder gaat niet langs I-44 (lees verderop verder).
Als je de oude route wilt volgen moet je na de Flea Market rechtdoor en bord “Historic Route 66” volgen.
Als we de oude route blijven volgen zien we eerst rechts de Great American Flea Market in het plaatsje Union. Deze is alleen op zaterdag en zondag open. Bij de kruising gaan we rechtdoor (volg bord Route 66) om na een paar kilometer Indian Harvest Trading Post tegen te komen. Dit is volgens de reviews op Tripadvisor de slechtste stop op de gehele route 66. Als je hier stopt krijg je direct te maken met de zeer onvriendelijke eigenaren die vooral geld willen zien. Het is zeker niet de bedoeling dat je hier alleen maar gaat kijken. Oftewel lekker doorrijden. Of een gokje wagen…..

Route informatie: Na de Trading Post moeten we linksaf om de I-44 over te steken en aan de andere kant van de I-44 verder te gaan op route 66. We blijven de Historic Route 66 volgen door Sint Clair. Let op de borden. Aan andere kant van het dorp twee keer rechtsaf (volg richting I-44). Vervolgens de I-44 oversteken en route 66 ten noorden van de I-44 volgen in de richting van Stanton waar we de keuze moeten maken of we naar de Meramec Caverns gaan of niet.
In St. Clair kun je misschien in het Noorden de “Hot and Cold Water“ toren zien. Leuke grapje. En als we op de route 66 zitten aan de noordzijde van de I-44 komen we tussen St. Clair en Stanton het Skylark Motel tegen. Dit is nu het Veterans of Foreign Wars. Het werd gebouwd in 1950 (1087 N. Service Rd., St. Clair)

Na ongeveer 2-3 kilometer staat aan de linkerzijde tussen de I-44 en de Historic Route 66 een Meramec Caverns Barn sign.
Bij de volgende mogelijkheid om aan te sluiten op de I-44 steken we de I-44 over naar Stanton (hier pakken we ook de alternatieve route via I-44 weer op). Vroeger liep route 66 door Stanton maar tegenwoordig is Stanton niet meer dan een afslag van I-44. Ook Historic Route 66 loopt ten westen van Stanton langs. De plaats is vooral bekend om de Meramec Caverns en het Jesse James Wax Museum.
Het Jesse James Wax Museum gaat in op de vraag of Jesse James daadwerkelijk gestorven is in 1882 of dat hij zijn dood in scene heeft gezet en pas in 1951 is overleden (I-44 – Exit 230, Stanton)

De Meramec Caverns is een grottensysteem van 7,4km lang. In 1898 werd de grot gekocht door Charles Ruepple, die een danscommissie vormde die bijeenkwam in de balzaal van de grot. De grot werd vooral gebruikt voor zogenaamde gootfeesten op de hitte in de zomer te ontlopen. In 1933 kocht Lester Benton Dill de grot van Ruepple. De kalksteengrotten zijn sinds 1935 een van de belangrijkste trekpleisters langs Route 66 met jaarlijks 150.000 bezoekers. Tegenwoordig wordt Meramec Caverns gebruikt als een familieattractie, en biedt educatieve grotrondleidingen voor bezoekers van alle leeftijden. Alle rondleidingen worden geleid door getrainde parkwachters en nemen bezoekers mee op verlichte looppaden met informatie en anekdotes over de formatie, geschiedenis en grote bouwwerken van de grotIn de wijde omtrek vind je reclame voor deze grotten op oude boerenschuren en gebouwen. Een idee van de eerste eigenaren, die ook de bumpersticker heeft uitgevonden. Er zijn verder aanwijzingen dat de beruchte Jesse James zich in 1870 schuilhield in de grotten (1135 State Highway West, Sullivan).
Route informatie: Na het eventuele bezoek aan het grottenstelsel en het Jesse James Museum nemen we in Stanton de I-44 richting het westen tot afslag 210. Aan het einde van de afrit gaan we linksaf. En vervolgens aan het einde van de weg rechtsaf. We rijden nu weer op Historic Route 66 in de richting van Cuba.
Cuba
We rijden Cuba is vanuit het noordoosten over de historic route 66. In het Cuba vind je geweldige muurschilderingen, de zogenaamde “Murals of Cuba”. De stad wordt ook wel “Mural City” genoemd. De muurschilderingen zijn allemaal makkelijk te bereiken op loopafstand en liggen met name langs Washington boulevard (zie map). Het is dus de moeite waard om hier een wandeling te maken.


Als we Cuba binnenrijden zien we rechts het Wagon Wheel Motel. Dit is het langst geopende motel langs Route 66. Al sinds 1938 kan je hier overnachten. De kamers van het hotel zitten niet in een doorsnee gebouw, maar zijn tegen elkaar aan gebouwde kleine huisjes. Zowel aan de westkant als aan de oostkant staat klassieke Neonreclame (901 East Washington St, Cuba).
Naast het Wagon Wheel Motel staat de Missouri Hick Bar-B-Q. Het gebouw is geopend in 2002 en is in 2011 tijdelijk gesloten geweest door brand. Uiteindelijk vond de heropening plaats in 2011. Het restaurant staat erg goed bekend en en dit zou een ideale plek zijn voor een diner maar helaas is nog geen etenstijd. In 2021 heeft de eigenaar het te koop aangeboden omdat hij met pensioen wil. Vraagprijs 1,2 miljoen dollar (913 East Washington Street, Cuba)

Als we de doorgaande route (Route 66/Washington St)) blijven volgen zien we links Shelly’s Route 66 Cafe. Het was vroeger het Cuba Dairy Creme Ice Cream Shop (402 E. Washington St., Cuba)
Aan de noordkant van Cuba en I-44 (en niet langs route 66) ligt het 19 Drive In Theater. Het werd geopend in 1950 en heeft een capaciteit van 250 voertuigen. Het is open op vrijdag en zaterdag gedurende de zomermaanden. Dus als je hier overnacht is het leuk om in de sfeer van route 66 een filmpje te pakken (5853 Missouri 19, Cuba)

Op de kruising Washington/ Franklin St staat het FourWay Restaurant in Cuba. Het charmante kleine restaurant was ooit gestart als een Philips 66 benzinestations. Het begon in 1932 als een tankstation dat werd geëxploiteerd door Paul T. Carr. Later werd het uitgebreid met een Pontiac dealerschap. In 2015 werd het Four Way Restaurant geopend. Op de zijkant van het restaurant staan prachtige muurschilderingen (Washington/ Franklin St, Cuba).

Schuin tegenover Fourway zien we “The Amelia Earhart” muurschildering. Als we verder rijden op Washington St/Route 66 zien we links een Cottage Style Conoco Station (foto links). Direct naast dit gebouw vind je een van de vele muurschilderingen in Cuba.
Op de volgende kruising met Buchanan St zie je links ook diverse tekeningen.
Langs Washington St. zie je meer muurschilderingen zo ook op Hayes Shoe Store. De Hayes Shoe Store bevindt zich sinds 1950 op deze hoek. Dus als je van schoenen houdt, wil je misschien even stoppen. In het begin van de 20e eeuw stond op deze hoek een winkel genaamd Prosperity Corner, eigendom van H.H. Tieman. Je ziet dit terug in de muurschilderingen (103 S Smith St., Cuba)

Cuba – Arlington
Vanuit Cuba rijden we over Historic Route 66 richting Flanning. In het plaatsje Flanning staat The World’s Second Largest Rocking Chair. Het is misschien niet de grootste van de wereld maar wel een must-see. De “Route 66 Red Rocker” is een iconisch herkenningspunt geworden. De stoel staat bij Fanning 66 Outpost aan de noordzijde (5957 State Hwy ZZ, Cuba).
Route informatie: We kunnen na Flanning de Historic Route 66 volgen of de I-44 verderop pakken. Als we de I-44 nemen dan moeten we die verlaten bij St. James (afrit 195). Aan het einde van de afrit rechts en vervolgens bij de verkeerslichten linksaf (bordje historic route 66).
Als we vanaf Flanning route 66 volgen dan rijden we via Rosati naar St. James. In St. James bij verkeerslichten rechts!! Daarna rechtdoor en aan de noordkant van de I-44 bij verkeerslichten linksaf (bordje historic route 66)

Als we vanaf Flanning route 66 hebben gevolgd zien we in het centrum van St. James aan de linkerkant vlak voor de verkeerslichten Lyles’s Derby Service Station. Als het goed is staat het oude reclamebord er nog evenals de twee oude pompen(128 E James Blvd, St James).
Tegenover de verkeerslichten (links) staat Johnnie’s on Route 66. Deze bar is ontstaan in 1928 als de Commercial Cafe (aka Rose Cafe). In de jaren 60 werd John Bullock eigenaar van de bar en ondertussen is zijn zoon de opvolger. Let op het oude Stag beer sign.
Rijdend op historic route 66 ten noorden van St. James komen we Route 66 Motors tegen. Route 66 Motors werd in 1979 geopend in een gebouw uit 1940 dat in de loop der jaren een Delano Thrifty Service Station en Strawhun Grocery en Filling Station is geweest. Het is eigenlijk een combinatie tussen een autosloperij met klassieke auto’s en een route 66 cadeauwinkel (12661 Old Highway 66, Rolla)

Verderop moeten we bij de kruising eigenlijk rechtdoor maar we kunnen ook een bezoek brengen aan Mule Trading Post & Tank Shop. Hiervoor moeten we bij de kruising links en aan de andere kant van de I-44 na de verkeerslichten rechts. Na het bezoek moeten we weer terug naar de kruising en linksaf! We moeten aan de noordkant van de I-44 route 66 volgen.
The Mule Trading Post is eigenlijk een toeristen- / souvenirwinkel voor de reizigers die route 66 afleggen. Maar het is leuk genoeg om even te stoppen voor een foto. Naast de Mule Post ligt the Mule Tobacco Barn (11160 Dillon Outer Rd, Rolla).
Route informatie: Als we terug zijn op Historic Route 66 aan de noordzijde van de I-44 rijden we verder naar het westen. Aan het einde moeten we linksaf (zie bordje). We rijden nu op US Highway 63/Historic Route 66 en richting het zuiden door Rolla. We moeten voor Stonehenge linksaf bij Nate St. We kunnen daar parkeren (rechts aanhouden).

In het centrum van de stad Rolla langs Hw 63.vind je op het terrein van Missouri University of Science and Technology een miniatuur van Stonehenge op een schaal van 1 op 2. Naast de Stonehenge-replica bevindt zich het observatorium van de University uit 1973 (naast de parkeerplaats). Het observatorium op beperkte uren open voor het publiek. (Nate St. Rolla)
Je kunt eventueel het centrum van Rolla bekijken. Bijvoorbeeld het Phelps County Bank. Met op de bank een groot reclamebord dat ooit bedoeld was voor het hotel Edwin Long dat hier als eerste was gevestigd (718 N. Pine St., Rolla). Verderop staat het Rolla Public Library wat vroeger een US Post Office was. Naast de bibliotheek vind je een mooie muurschildering (900 Pine St., Rolla).
Route informatie: Vanaf Stonehenge moeten we weer Hwy 63 volgen richting de I-44. Vlak voor de I-44 de rotonde driekwart nemen om uit te komen op Martin Springs Drive voor een bezoek aan Totem Pole Trading Post.

De Totem Pole Trading Post in Rolla is de oudste shop/tankstation aan Route 66 in Missouri. Al in 1933 kon je hier tanken en een snack eten. Je vindt de shop aan de westzijde van Rolla, maar je moet niet al te grote verwachtingen hebben. Het is vooral een toeristenwinkel (1413 Martin Springs Dr, Rolla).
Route informatie: We kunnen vanaf de Totem Pole de I-44 volgen richting het westen of we volgen Martin Springs Drive naar het westen en volgen dan route 66 uit 1920-1930 richting Doolittle. We komen dan via Doolittle uiteindelijk ook uit bij Arlington Road. Hiervoor moeten we voor de I-44 linksaf slaan naar Arlington Road (zie onder).
Richting Doolittle komen we een drietal oude gebouwen tegen. Het begint met Hargis Roller Rink & Tourist Camp. Het Hargis Tourist Camp dateert uit de jaren 1944-45. Het was een Roller Rink (roller skating) langs de snelweg met rood/witte hutten verder van de weg af in het bos. Of zoals sommige noemen een ‘All American Camp’. Er was ooit ook een tankstation. Alleen de rollerskatingbaan is overgebleven (189 Eisenhower St. Rolla).

Ramsey’s Garage (zie foto rechts) staat een klein stukje verderop ook aan de linkerzijde. In 1927 begonnen Monroe en Hattie Ramsey een bedrijf in wat later Doolittle zou worden, in 1941 breidden ze het uit door deze garage te bouwen. Het gebied bloeide op door de bouw van Fort Leonard Wood en de schaarse huisvesting. Een paar, blijkbaar allang verdwenen, hutten werden achter de garage gebouwd en verhuurd aan arbeiders van Ft Leonard Wood. De verschuiving van Route 66 in de jaren vijftig betekende het einde van het bedrijf voor de Ramsey’s (172 Eisenhower St. Rolla).
Het servicestation van Dan Malone in het centrum van Doolittle werd in 1941 gebouwd door Hudson Oil Company. Dan Malone kocht het bedrijf in 1952 en pas in 1993 runde zijn broer het bedrijf nog steeds. Er waren eens 12 pompen en een restaurant. De pompen zijn allemaal weg en het restaurant werd begin jaren zestig afgebroken (349 Eisenhower St. Rolla)
Route informatie: Als we vanaf de Totem Pole Trading Post de I-44 hebben gevolgd en we willen naar Arlington dan moeten we afslag 176 nemen. Aan het einde van de afrit links en aan andere zijde I-44 rechtsaf (Arlington Road).
Arlington

Langs Arlington Road zien we rechts eerst de resten van Vernelle’s Motel. Het motel is niet meer in gebruik maar het reclamebord met een verwijzing naar route 66 staat als het goed is nog voor de deur. Daarnaast ligt in de bosjes de resten van John’s Modern Cabins. De zes hutten en een roadhouse uit 1931 zijn geheel vervallen. Maar er groep vrijwilligers is begonnen met het onderhoud (zie facebookgroep: John’s Modern Cabins must be saved! Verderop langs de weg staat aan de linkerkant Totem Pole Station. De oude trading post bestaat sinds 1933 en deed dienst tot 1960. Daarna heeft het verschillende functies gehad waaronder als kantoortje voor de Amerikaanse Rijkswaterstaat.
Het plaatsje Arlington is een van de ghosttowns langs route 66. Er staan nog enkele gebouwen aan het einde van de doodlopende weg en er wonen nog een aantal mensen. In 1946 werd het dorp voor $10.000 verkocht aan R. Carney die grote plannen had. Het plaatsje is echter door de aanleg van de I-44 veranderd in een ghosttown. Als je hiernaar toe rijdt zie je in elk geval Arlington Hotel. Tot 1976 was er nog een camping naast het hotel. Na het bezoek aan Arlington gaan we terug naar de I-44.

Op de I-44 de volgende afrit nemen (nr. 172) richting Jerome/ Dixon. Aan einde afrit rechtsaf (Powellville Outer Road) en even verderop zien we links Stony Dell Resort in Newburg. Dit verlaten resort maakte vroeger deel uit van Arlington. Het werd gebouwd in 1932 en was ooit een populaire plek voor de locale bevolking en de nabijgelegen militairen in Fort Leonard Wood. Gedurende de tweedewereldoorlog was hier veel militair verkeer. Het resort had een zwembad, badhuis, siertuinen en een restaurant. Rond 1967 is de resort en het nabijgelegen plaatsje Arlington verlaten en vervallen (State Hwy D, Newburg).
Naast Stony Dell Resort ligt het Trail of Tears Memorial. Het is de afgelopen jaren geheel opgeknapt nadat de oorspronkelijke eigenaar (en bouwer) Larry Baggett in 2003 was overleden. Hij had het monument gemaakt omdat de Cherokee Trail of Tears over zijn land loopt. Deze “spoor van tranen” loopt dwars door Amerika en verwijst naar het verdriet van de Cherokee Indianen die verplicht moesten vertrekken richting het westen omdat de blanke Europeanen hun grond innamen. De Cherokee waren niet de enigen die gedwongen moesten verhuizen gedurende dit tijdperk. De term Trail of Tears wordt soms dan ook gebruikt om soortgelijke gebeurtenissen in de geschiedenis van de inheemse Amerikaanse volken te beschrijven, voornamelijk bij de vijf beschaafde stammen. Het zou zelfs mogelijk kunnen zijn dat de term Trail of Tears oorspronkelijk een verplaatsing van de Choctaw beschrijft. Een andere gedwongen herplaatsing in hetzelfde jaar 1838 staat bekend als de Trail of Death (“tocht des doods”). Dit betrof de Potawatomi van Indiana, die 1.060 kilometer westwaarts moesten afleggen naar een reservaat in Kansas. Het is vermoedelijk alleen in het weekend open.

Route informatie: als we terugrijden vanaf Stony Dell Resort volgen we de secundaire weg richting het westen (je kunt bij de afrit van zonet niet de snelweg op). We rijden circa 6 km parallel aan de I-44. Daarna steken we de I-44 over en gaan aan de zuidzijde van de I-44 rechtsaf (bord Z). Vervolgens 5 km over de oude Route 66 rijden en bij het bord “Historic Route 66 Byway” linksaf richting Devil’s Elbow.
We volgen de Teardrop Rd richting Devil’s Elbow. Het plaatsje wordt beschouwd als een van de hoogtepunten in Missouri langs Route 66. Als je aankomt rijden zie je eerst Elbow Inn Bar &BBQ aan de rechterzijde. Dit café werd gebouwd door Nellie Munger en Emmet Moss in 1936. Door de omlegging van route 66 verkochten ze het en verhuisden naar Lebanon en openden daar Munger Moss Motel

Iets verder ligt Devil’s Elbow Bridge over de Big Piney River. De brug werd geopend in 1932. Aan de andere kant van de brug ligt het plaatsje Devil’s Elbow dat zijn naam heeft te danken aan een scherpe bocht in de Big Piney River. In het dorpje vinden we aan Timber Rd een gebouw waar vroeger Devil’s Elbow Cafe’s stond. Aan Timber Rd vinden we ook Shelden’s Market. Deze winkel is tevens de US Postal van het dorp. Als je het gastenregister op Sheldon’s Market bekijkt, zul je ontdekken dat veel van de bezoekers van dit gebied uit het buitenland komen. Ernaast staat McCoy’s Store. De vraag is of het er nog staat aangezien het plaatsje dankzij een vloedgolf in 2017 veel schade heeft geleden.
De omgeving van de stad heeft filmproducenten van over de hele wereld ertoe aangezet om delen van hun films hier op te nemen. Hoewel Devil’s Elbow een slaperig Ozark-stadje is, trekt de bekendheid van Route 66 bezoekers van over de hele wereld (21050 Teardrop Road, Devils Elbow).

We rijden verder op Teardrop Rd en slaan aan het einde linksaf om US Rte 66 te volgen. Aan de overkant van de weg zien we dan het oude Devil’s Elbow Hotel. We volgen de route 66 verder parallel aan de I-44 tot we aan de linkerkant Uranus Missouri Towne Center zien. Het dorpje Uranus is een relatief nieuwe bezienswaardigheid op de route. De eigenaar maakt leuk gebruik van de woordspelingen die je kunt bedenk op het woord ‘Uranus’ maar het is toch wel de moeite waard om even te stoppen voor ‘fun in Uranus’ (14400 State Hwy Z, St Robert).
Route informatie: Na het bezoek aan Uranus kunnen we kiezen tussen stukje terug rijden en vervolgens de I-44 pakken tot afslag 153 (Buckshorn) en daarna de route blijven volgen. Verderop “AB” volgen (rechts aanhouden). Het is een heel rustig en gemoedelijk stukje van route 66. OF we rijden verder over US Rte 66 parallel aan de I-44. We volgen dan de oude route van 1926 richting St. Robert en Waynesville (let op de bordjes Historic Route).
Als we de oude route volgen zien we na de verkeerslichten in St. Robert links een oude M-60 tank uit Desert Storm. Het staat in George M. Reed Park. Iets verder staat links het Ranch Motel uit 1940 met daarnaast de Relax Inn (Deville Motor Inn) uit 1966. Als we de I-44 hebben gepasseerd zien we na het centrum van St. Robert aan de rechterkant Frog Rock. Een kunstenaar heeft deze steen in 1996 omgetoverd in een kikker.
In het centrum van Waynesville maken we een kleine omweg. Na de verkeerslichten rechts en vervolgens 2 x links om weer rechtsaf te slaan terug naar route 66. In Linn St zien we rechts een oude Stagecoach Stop. Deze stamt uit 1885 en is nu een museum. Het Pulaski County Courthouse is gebouwd in 1903 en is nu het Pulaski County Museum. Voor het gebouw staat een groot informatiebord met de geschiedenis van de gemeenschap. Verderop in Waynesville vind je meerdere oude gebouwen.

Route informatie: We volgen US Rte 66 tot aan de aansluiting met de I-44. Hier volgen we de MO-17 (en bordjes route 66). We steken de I-44 over en blijven de weg volgen. Verderop moeten we rechtdoor en AB volgen (en niet MO17).
Op een gegeven moment rijden we het plaatsje Gascozark binnen. Links staat het Gascozark Trading Post. Het werd in 1939 gebouwd als Caldwell’s Cafe & Court met een cafe, winkel benzinestation en vier huisjes. Het is nu een vlooienmarkt (30570 Highway AB, Gascozark).

Er tegenover staat het Gascozark Cafe & DX Station Ruins. De ruine werd gebouwd in 1931 en was ooit een Greyhound Bus stop en later de Spinning Wheel Tavern. Het is de afgelopen jaren wat schoongemaakt en opgeknapt. Het is nu Gascozark Cafe (10575 Highway AB (Route 66), Gascozark).
Route informatie: Na het bezoek aan Gascozark pakken we de I-44 en volgen deze tot afslag 135 (Sleeper). Aan het einde van de afslag rechts en vervolgens weer links om uit te komen op U.S. Rte 66

Even verderop zien we aan de rechterzijde de Lebanon I-44 Speedway. In de weekenden racen luidruchtige NASCAR-stockauto’s over het ovaal. Direct na de ingang van de Speedway staat aan de rechterkant het Satellite Cafe neon Sign. Schuin daarachter staat een witte raket als onderdeel van het Satellite Cafe and Phillips 66 Space Station. Dit gebouw werd in 1999 verwoest door brand. Restanten kun je zien in Lebanon’s Route 66 Museum.
In Lebanon staat het mooie retro Munger Moss Motel. Helaas hoeven we nog niet te slapen maar dit zou een perfecte plek zijn om te slapen langs route 66. Het motel werd in 1946 gebouwd in aanvulling op een restaurant en tankstation, die beide ondertussen zijn verdwenen. Het motel staat vol met Route 66 “goodies”. Het is een verplichte stop langs route 66. Let ook op de route 66 sign op het asfalt (1336 U.S. Rte 66, Lebanon, MO 65536).
Tegenover Munger Moss staat Starlite Lanes. Het is een 16-baans bowlingbaan. Misschien niet bijzonder maar wel een trekpleister in deze omgeving. Voor het gebouw staat nog een mooi bord. Naast Starlite Lanes staart het Forest Manor Motel. Mogelijk dat het gebouw niet meer in gebruik is. Voor het motel staat ook een interessant bord.

Iets verder in Lebanon staat Wrink’s Market. Het zou het een hotel met twee verdiepingen worden, maar gezondheidsproblemen weerhielden Wrinkle ervan om het te voltooien. In plaats daarvan opende zijn zoon Glenn een supermarkt in 1950. Glenn’s zoon Terry was de derde generatie van de familie die de winkel uitbaatte. Hij heropende het in 2007, maar moest het in 2009 sluiten tijdens de grote recessie. In 2017 heropende de kleindochter van Glenn Wrinkle, Katie Hapner, de winkel (135 Wrinkle Ave., Lebanon).
Na Wrinkler bij verkeerslichten rechtsaf (bordjes route 66 volgen). Aan de rechterkant zien we Speaker’s Mobil Station. Het oorspronkelijke tankstation werd geopend in 1926 maar die is later vervangen door dit witte betonnen gebouw met dubbele garage deuren. Het is eind jaren 90 gesloten. (801 E Millcreek Rd).
Meer centraal in Lebanon bij verkeerslichten staat Carter & Lawson Philips 66 (zie foto links) dat werd geopend in 1935. Het is gebouwd in de klassieke “cottage style”. Het was tot 1971 een benzinestation en daarna trok de familie Elmore in het gebouw en werd het een slijterij met de naam “Orchard Hills Liquor Store’. Opvallend is het dak van het gebouw (311 E. Elm St., Lebanon).

Bij de volgende verkeerslichten verlaten we even route 66 en slaan linksaf naar Jefferson Av. Hier vind je het route 66 Museum in het Laciede Country Library. In het museum staat een levensgroot voorbeeld van een oude Texaco Gas station uit 1950, klassieke voertuigen, boeken, voorbeeld van oude hotelkamers restaurants en nog veel meer (915 S. Jefferson Avenue Lebanon, MO).
Route informatie: Vanuit Lebanon de route 66 blijven volgen (terug naar de verkeerslichten en linksaf naar W Elm Street). We blijven de parallelweg volgen richting Philipsburg. We rijden langs Caffeyville dat aan de andere kant van de I-44 ligt en vroeger langs route 66 uit 1926-1953 lag.

Op een gegeven moment krijgen we aan de rechterkant een tweetal Meramec Caverns tegen. Ze liggen ter hoogte van het bord voor de afrit Philipsbrug. Dit bord staat langs de I-44. Een van de schuren staat langs de weg. De tweede staat verderop tegen de bosrand.
Iets verderop rijden we onder het spoor door en vervolgens slaan we linksaf en steken de I-44 over (let op de bordjes route 66). Aan de andere kant van de I-44 in het plaatsje Phillipsburg kunnen we de World’s Largest Gift Store en Redmon’s Candy factory vinden. Misschien leuk om hier even binnen te kijken. Volgens de verhalen is er altijd iets te vinden en ga je niet met lege handen weer op reis (332 Pine St, Phillipsburg).
Route informatie: We hebben vanaf Phillipsburg twee opties. We volgen route 66 (de oude route) of we pakken de I-44.
– Als we de I-44 nemen vanaf Philipsburg rijden we richting Springfield MO. We nemen exit 82A “Branson” Vervolgens de eerste afrit naar Kearney St. We rijden nu op de bypass-route 66. De oude route 66 liep zuidelijker en uiteindelijk dwars door het centrum van Springfield. De latere route 66 werd noordelijker gelegd als “bypass”.
– Als we vanaf Philipsburg de oude route 66 volgen rijden we over de MO-CC grotendeels parallel aan de I-44. We komen door plaatsjes als Conway, Marchfield en Strafford en kunnen de doorgaande route blijven volgen. Alleen in Marchfield bij de rotonde de 3e afslag nemen! We rijden Springfield binnen op Kearny St.

In deze beschrijving volgen we de oude route door Conway, Marchfield en Strafford. Deze plaatsjes geven een mooi beeld van het leven buiten de grote steden.
In Conway moeten we eigenlijk rechtdoor maar we maken een kleine omweg door het centrum. We gaan links op de kruising naar Jefferson Ave. Je merkt hier dat Conway een beetje op een ghosttown begint te lijken. Voor het spoor staat links het Wilkerson Ford Dealership Building. Het gebouw uit 1926 doet nu dienst als dorpscentrum voor senioren. Op de gevel zie je nog de reclame voor Ford en Lincoln. Tegenover zien we het “gemeentehuis met op de gevel oude reclame. Deze oude reclame op gevels noemen we “ghost signs” omdat ze al die jaren hebben overleefd. We keren terug naar route 66.

Als we Marshfield naderen moeten we bij eerste kruising links naar Pine St. om de oude route 66 door het centrum te volgen. Er staan waarschijnlijk nog geen borden, hoewel ze dit wel van plan zijn. Vervolgens moeten we rechts naar Washington St. Als we deze volgen komen we in het centrum uit en moeten om het plein rijden. Aan de andere kant van het plein staat een replica van de Hubble Telescoop. Marshfield is namelijk de geboorteplaats van Edwin Powell Hubble. Rond het plein vind je nog een aantal oude gebouwen (100 S Clay St, Marshfield, MO 65706, Verenigde Staten)
Route informatie: We rijden verder via de westzijde van het plein en volgen daar de Washington St. Aan het einde van Washington St. gaan we links om vervolgens bij de verkeerslichten rechts aan te houden. Bij de volgende verkeerslichten links richting Strafford.
Tussen Marshfield en Strafford vinden we aan de linkerkant Red Top garage/ Red Top Camp. Je zien een soort autokerkhof op de plek waar vroeger een camping zat met verschillende hutten, een garage en een cafe. Misschien kunnen we hier even kijken maar er is een kans dat het privéterrein is. Direct na de eerste autowrakken kun je ook linksaf naar Red Top Rd. Het gehele gebied is een groot autokerkhof.
In het centrum van Strafford staat rechts McDowell’s Garage. Het werd geopend in 1924 en was in de jaren 70 nog steeds actief als McDowell’s Garage en Texaco Station. In het begin van de jaren dertig was het een Associate Dealer voor Marshfield Motor Company, een Chevrolet-dealer uit het nabijgelegen Marshfield. Tegenwoordig gaat het onder de naam van Garage Door Guy. (101 W Old Rte 66, Strafford)
Het volgende gebouw is het gemeentehuis en de Chamber of Commerce. Hier vind je een kleine tekening die in het teken staat van route 66.


Route informatie: Als we na Strafford route 66 blijven volgen krijgen we buiten Strafford de keuze om rechtdoor te gaan of linksaf te slaan om de route uit 1926-1930 te volgen. Wij gaan rechtdoor omdat de oude route niet heel veel bezienswaardigheden heeft. Als we rechtdoor gaan komen we uit op Kearny St. in Springfield.
Springfield wordt officieel erkend als de geboorteplaats van de iconische ‘Mother Road’. Het was op 30 april 1926 in het Colonial Hotel via telegram dat Springfield-zakenman John T. Woodruff en Oklahoma-zakenman Cy Avery voor het eerst US 66 voorstelden als de naam van de nieuwe snelweg van Chicago naar Los Angeles. Route 66 slingerde door de stad van Kearney naar Glenstone naar St. Louis Street, door Park Central Square naar Olive en College Street, en ging toen naar het westen langs wat nu Chestnut Expressway is.
Aangekomen op Kearny St. in Springfield zien we links het Rest Haven Court. Hillary & Mary Brightwell openden in 1947 de Rest Haven Motor Court met vier rotshuisjes die elk twee gastenkamers hadden. Het enorme uithangbord met zijn neon- en gloeilampen werd in 1953 toegevoegd. In de jaren zestig, werd een zwembad op de binnenplaats aangelegd. The Brightwell’s verkochten het motel in 1979 (2000 East Kearney Street, Springfield).
Route informatie: Na Rest Haven Court gaan we bij verkeerslichten links. Daarna bij bord Springfield / St. Louis St. rechtsaf. Deze weg volgen tot centrum en bij Park Central Square rechtdoor (Park Central / College St.). Aan einde bij Chestnut Expressway linksaf. We hebben nu de oude route 66 gereden door het centrum.

Bij de verkeerslichten na Rest haven Court vind je aan de zuidoostzijde van het kruispunt nog een oud gedeelte van route 66. Er loopt een flauwe bocht van Glenstone naar Kearny met de naam “Access Road”. Op de een of andere manier heeft een klein stukje van de originele Mother Road-trottoir zoveel jaren overleefd in het centrum.
Als we na Rest Haven Court linksaf zijn geslagen zie we aan de rechterzijde Flagship Motel. Het motel staat naast het White City Tourist Park sinds 1959 en was vroeger een Americana Motel (2209 N Glenstone, Springfield)
Verderop bij de verkeerslichten staat het Glenstone Cottage Court. Het werd geopend in 1947 met 17 kamers. Voor het gebouw staat een mooi neonbord (2023 N. Glenstone Ave.).

Bij de kruising Glenstone/St. Louis St vind je het oude bord “Springfield” in de vorm van een pijl. Hier moeten we ook rechtsaf. Verderop staat “Carl de Chef”. Carl de Chef, is een “Muffler Man” en bevindt zich , Carl bevindt zich bij Route 66 Food Truck Par, twee blokken ten westen van de Rail Haven. Hij draagt een koksmuts en houdt een grote spatel en een te grote vleesvork vast. De reus werd hier in februari 2020 geplaatst (1530 E. St. Louis Street).
Nadat we rechtsaf zijn geslagen naar St. Louis St. zien we links de Steak ’n Shake uit 1962. De TAKHOMASAK (R) aan de voorkant van het gebouw staat voor “Take Home a Sack”, een van de vier manieren om te genieten van je Steak ’n Shake-maaltijd, “Auto, tafel, toonbank of TakHomaSak”. Gasten die aan de balie zitten, kunnen kijken naar de hamburgers die worden bereid, vandaar de slogan “In Sight It Must Be Right” (1158 East St Louis St., Springfield).
Richting het centrum staat de Abou Ben Adhem Shrine Mosque uit 1923. Verderop zie je het Discovery Center of Springfieldbestaande uit drie gebouwen uit de jaren 20. Hier vind je ook de “Trail of Tears Route”. Midden in het centrum is het Park Central Square. Hier moeten even rondlopen voor alle oude gebouwen en het plein. Aan de achterkant van de gebouwen langs het plein vind je de parkeerplaatsen. Op en rond het plein zijn voldoende oude gebouwen te vinden die een beeld geven van het oude Amerika. Hier vind je ook het “History Museum on the Square”

Tijdloos gerestaureerd en open voor het publiek, het Gillioz Theater in Springfield is een prachtige attractie in het centrum. Dit eeuwenoude gebouw werd geopend in 1926 en gerestaureerd in 2006 (325 Park Central E, Springfield)
We verlaten het plein richting het westen over Park Central W die bij de eerste verkeerslichten overgaat in College St. Bij deze eerste verkeerslichten even achteruit kijken voor een grote muurtekening!!
Verderop aan de rechterkant een muurtekening van walvissen en duikers op meerdere kanten van een gebouw. Daarna bij de verkeerslichten zien we rechts Bud’s Tire & Wheel. De oorspronkelijke eigenaar heeft in de loop der jaren allerlei muurtekeningen aangebracht van klassieke auto’s.

Als we College St. blijven volgen komen we eerst Mother Road Antiques & Uniques rechts tegen en vervolgens Route 66 Roadside Park.
In 2014 werd de eerste fase van de Route 66 Roadside Park ingewijd. Het omvatte een replica van het Red’s Giant Hamburg-bord, landschapsarchitectuur, een parkoprit en trottoirverbeteringen (1200 W. College St., Springfield)
Even verderop na de verkeerslichten staat College Street Cafe. Een klein en opvallend klassiek diner. Achter College Street Diner staat het Route 66 Car Museum (1622 College St. Springfield)
In de loop der jaren is het Rockwood Motor Court ook bekend als het Rockwooul Court and Cafe, het Rockwood Tourist Court en heropend als het Rockwood Motor Court Het had begin van de jaren dertig 10 gastenverblijven, sommige in duplexhutten en andere in enkele eenheden. Er was ook een café en een benzinestation (2204 College Street)
Shamrock Court was opgericht in 1927. Het was vroeger een echt motel maar is de latere jaren voor zich gaan toeleggen op verhuur per week en per maand. Een mooi neonbord staat voor het motel (2238 College Street., Springfield).

Een klein complex begon in 1939 als Mack’s Cabins en werd later Greer’s Court, vervolgens Mack’s Court en tenslotte de Cosy Apartments aan het eind van de jaren zestig. Het pand ligt schuin tegenover het Melinda Court (2333 W. College St., Springfield).
Een klein gebouwtje aan College St. is sinds 1948 de plek van Mullen barber Shop. Milfred Mullen was eigenaar van de kapperszaak tot hij in 2011 met pensioen ging. Zijn zoon Don bleef nog een korte tijd kapper in de winkel tot het bedrijf werd verkocht aan Grant Kendall, een jonge kapper uit St. Louis. Hij kocht het pand in 2014 en het heet nu Route 66 Barbershop(2417 W College St.)

Tegenover de Barber Shop staat Rock Fountain Tourist (Melinda Court) die in 1945 zijn gebouwd als een motel. Het zijn gebouwen met stenen muren die in het verleden zijn blijven hangen. Vroeger stonden de huisjes rond een fontijn, vandaar de naam. De gebouwen zijn niet toegankelijk voor het publiek, maar ze zijn nog steeds te zien vanaf de snelweg (2400 W College St, Springfield).Aan het einde van College St. slaan we linksaf en volgen Chestnut Expy. Hier zien de aan de linker kant een klein wit gebouwtje. De Old Brown Derby Building is tegenwoordig een Statefarm maar was vroeger een slijterij. John A Morris exploiteerde zijn Brown Derby-slijterijen in dit benzinestation uit de jaren 30 tot 1995. Zijn zoon, John L. Morris, begon met het op de markt brengen van visaas vanuit de achterkant van deze winkel (2906 Chestnut Expy, Springfield).

Route 66: Als we op Chestnut Expy rijden richting het westen komen we uit bij de West By-Pass. Langs deze By-Pass staan ook nog twee bezienswaardigheden. Daarvoor moeten we bij de kruizing rechtsaf.
Langs de bypass Route 66 staat verder nog Danny’s Service Station. Het oude benzinestation heeft nog een prachtig neonbord (zie foto boven) op het terein staan (3505 Division St., Springfield)
Iets noordelijker staat Rex Smith Oil Company. Het Rex Smith Oil Company Station in cottage-stijl werd in 1932 geopend als een Flying A-station en een café met toeristenhutten aan de achterkant. Een nette Ozark zandstenen cottage-stijl station. Het bevindt zich op de ringweg 1936-1954 bypass.
Overnachten
We overnachten in Springfield of omgeving.
Informatie over Route 66
Informatie over Springfield MO