Vanochtend kunnen we na het ontbijt nog een aantal bezienswaardigheden bekijken in Springfield waar we gisteren niet aan toe zijn gekomen. Vandaag reizen we naar St. Louis in de staat Missouri en dat is een rit van maar 175 km en ongeveer 2 uur. Maar er is veel te zien onderweg en ook in St. Louis!
Vanuit Springfield zijn er eigenlijk twee verschillende routes 66. De oude route 1926 – 1930 volgt State Route 4 langs Chatham, Auburn, Girard, Gillespie naar Staunton. De andere route loopt deels parallel langs I-55 via Glenarm, Waggoner, Lichtfield naar Staunton. Wij gaan eerst langs de oude route om vervolgens vanaf Carlinville naar Lichtfield te rijden. We pakken een deel van de oude en de nieuwere route 66.
Route informatie: Vanuit Springfield rijden we via Chatham Rd naar het zuiden. We steken de Interstate 72 over en gaan aan het einde van de weg rechts en daarna verderop links om State Route 4 te volgen naar het zuiden. We blijven de state Route 4 volgen Chatham, Auburn, Virden, Girard een Carlinville. met onderweg soms een kleine omweg voor de oude route 66.
Auburn – Carlinville
Vlak voor Auburn gaan we rechtsaf naar Snell Rd. Let op de borden met Historic Route (1926-1930) en Becky’s Barn. We komen uit op de Illinois Brick Road of Auburn Brick Road. Dit is een gedeelte van de oude route 66 waarbij de bestrating bestaat uit klinkers. Dit deel is tot ongeveer 1930 onderdeel geweest van route 66. Aan het begin kunnen we nog afslaan naar Becky’s Farm een snoepwinkel, informatiecentrum en antiekwinkel. Als we de klinkerweg volgen (met de bocht mee naar links) komen we vanzelf weer terug op State Route 4 (5029 Snell Rd, Auburn).
In Auburn zien we links van de State Route 4 nog een deel van de oude route 66 liggen. De oorspronkelijke route liep via Lincoln St en komt klein stukje verder weer uit op State Route 4. Je kunt het rijden maar is niet bijzonder interessant.
Verderop bij Thayer krijgen we bordje Historic Route 66 naar links. We kunnen deze route door Thayer volgen en als we in het centrum met de bocht mee naar rechts gaan komen we weer uit op St. Route 4. Daar weer links om de route te vervolgen.
In Virden krijgen we eerste Virden Town Square aan de linkerkant. Het is een prachtig plaatje en geeft het gevoel van oud Amerika. Verderop kunnen we de doorgaande route (route 4) of na het centrum rechtsaf naar Loud St (zie bordje) en als we de weg volgen (einde links) komen we weer uit op State Route 4. De oude routes door Thayer en Virden zijn niet echt interessant.
Het volgende plaatsje is Girard. Hier maken we een kleine omweg door het centrum van het dorp. Ga voor de twee tankstations linksaf en vervolgens op het plein rechtsaf. We staan nu in het oude centrum van Girard met oude klassieke gebouwen. Een van de panden is Doc’s Soda Fountain. De voormalige Deck’s Drug Store werd opgericht in 1884. Het bedrijf bleef drie generaties in de Deck-familie. De frisdrankfontein werd in 1929 geïnstalleerd en werd een populaire plek om op zaterdagavond rond te hangen en is nog steeds in gebruik. Hierna rechts en links om IL-4 te volgen (133 S 2nd St, Girard).
Alternatieve route: Voor het geval je de oude route wilt volgen. In het plaatsje Girard loopt de route 66 niet gelijk aan State Route 4. Na de kerk aan de rechterkant moet je voor de oude route rechtsaf slaan naar Madison St. Er staan bordjes langs State Route 4! Vervolgens sla je linksaf naar 6th St. Je blijft deze weg volgen en gaat aan het einde rechtsaf (2800 N). Je gaat onder het spoor door en volgt de weg naar links en gaat verderop rechtsaf. Je blijft de weg volgen via Pine St en Morean St. Je rijdt nu dwars door Nilwood en komt langs Nilwood State bank en Iron Sleds Clubhouse (zie onder). Aan het einde links.
Even verderop aan de rechterzijde is het tijd voor een ijsje. De Whirl-A-Whip Drive-in in Girard is geopend in 1957 en gebruikt nog hetzelfde merk ijsmachine van de jaren vijftig waarnaar het bedrijf is vernoemd. Deze machine stelt ze in staat om vrijwel elk smaak van ijs (45 smaken!!) te bieden die je kunt bedenken als ze de ingrediënten beschikbaar hebben. Het bedrijf is in 2013 heropend met nieuwe eigenaren (309 S, 3rd St., Girard)
Nilwood ligt in het gedeelte waar de oude route door het landschap slingert. Later is de State Route 4 aangelegd en heeft de route “strak” getrokken. Wij volgen niet de route door de weilanden maar State Route 4. In Nilwood staat aan de linkerkant Iron Sleds Clubhouse. Op het gebouw staan mooie muurtekeningen. Het gebouw staat op de hoek van State Route 4 en de oude route 66 van 1926 – 1930 die door het dorpje loopt. Als we de weg naast Iron Sleds inslaan en naar het centrum van Nilwood rijden dan vinden we de voormalige Nilwood State Bank. Het is nu in gebruik als postkantoor (31 Morean St., Nilwood).
We volgen State Route 4 (route 66) en gaan verderop na ongeveer 2 km linksaf (volg bord Historic Route 66, 1926-1930). Deze weg (Donalds Rd) volgen we en aan het einde (aansluiting State Route 4) gaan we links op Donalds Rd te blijven volgen). Na ongeveer 250 meter vinden we de zogenaamde Turkey Tracks. Toen in 1920 beton werd gestort heeft een kalkoen door het zachte beton gelopen.Na bijna 100 jaar zijn de afdrukken nog steeds te vinden. Er staat een bordje bij deze bijzondere bezienswaardigheid.
We rijden door en houden rechts aan en gaan aan einde links om State Route 4b te volgen. Verder zien we rechts de 13 Star Barn. Op deze schuur is de Betsy Ross vlag geschilderd
Route informatie: Vanaf de Barn volgen we State Route 4 richting Carlinville. We volgen bord “Hospitaal” en negeren het bordje route 66 dat rechtdoor gaat. We rijden op de Shad Rd en gaan eerste links (Broad St). We rijden nu langs het ziekenhuis. Aan het einde van de weg gaan we weer over op State Route 4 en rijden richting centrum van Carlinville.
Aan de Broad St vinden we na het ziekenhuis aan de rechter zijde een zeldzame blokhut met twee verdiepingen dat nauw verbonden is met de vroege geschiedenis van Macoupin County. Het gebouw, een van de vroegste in de provincie, werd gebouwd in 1835 ongeveer 4,8 km ten zuidoosten van Carlinville om postkoetsreizigers te troosten die strandden als de Macoupin Creek de postkoetsweg zou overstromen (zou later Route 66 te worden). Deze blokhut heeft de naam Hoxsey’s Inn (N. Broad St. Carlinville).
We rijden via Broad St door het centrum van Carlinville en komen uit bij Town Square Gazebo. Dit plein straalt ook het oude Amerika uit met prachtige gebouwen met daarin verschillende winkels. Mooi om even rond te lopen en wat foto’s te maken. Als we een klein stukje Mainstreet inlopen zien we daar een oude Marvel Bioscoop. Als we na het bezoek aan Carlinville de weg vervolgen en na het plein links gaan zien we links het Courthouse met daartegenover de Macoupin County Jail. Het courthouse heeft de bijnaam “The Million Dollar Courthouse” De bouw heeft namelijk drie jaar geduurd en kostte 1,3 miljoen dollar toen het in 1870 gereed was. Het is een van de grootste “courthouses” van Amerika (201 E Main St., Carlinville).
Lichtfield
Route informatie: In Carlinville volgen we State Route 4 en na ca 5 km gaan we links naar Lichtfield Rd. Deze gaat verderop over in 16th Ave. Ongeveer de 7e weg rechts moeten we afslaan naar de 2nd Rd. Aan het einde rechtsaf. En vervolgens bij bord “Historic route 66 1930-1940 linksaf. De weg leidt ons over Old Rte 66 en langs Sky View Drive-In dwars door Lichtfield.
The Sky View Drive-In ligt links van Old Rte 66 en werd geopend in 1950 en het is de laatste vintage drive-in die nog in gebruik is langs Route 66 in Illinois. Zoals de meeste drive-n-theaters is het seizoensgebonden. Het theater biedt plaats aan 660-650 auto’s(1500 N. Old Rte 66, Litchfield)
Verderop in Litchfield vinden we direct naar de verkeerslichten het historisch restaurant Ariston Cafe. Het restaurant dat in 2006 toegevoegd werd aan het U.S. National Register of Historic Places werd geopend in 1935. Het stond eerst langs Route 4 in het plaatsje Carlinville maar werd verplaatst naar Litchfield in 1929. Het is een van de oudste restaurants langs route 66. Tijdens de hoogtijdagen kon je hier tanken en een kleine snack kopen (413 Old Route 66, Litchfield)
Tegenover het Ariston Cafe ligt het Lichfield Museum en Route 66 Welcome Center. Dit museum bevindt zich op de plek waar ooit het Vic Suhling-benzinestation stond. Het gebouw heeft een retro-ontwerp, met uitwendige neonafwerking en gerestaureerd neon Suhling-bord. Het museum heeft historische voorwerpen van Litchfield en toont de relatie met Route 66. Open van maandag t/m zaterdag van 10 – 16 uur en op zondag van 1-4 uur. Toegang is gratis (334 Old Route 66 North, Litchfield).
The Belvidere Café Motel and Gas Station vind je verderop aan de rechterzijde (voorbij de witte silo met de tekst “Lichtfield”) van de oude route 66. Echter is het ondertussen niet meer in gebruik. Het grootste deel was al dicht sinds de opening van I-55 in 1970. Het bedrijf is gestart in 1929 als gas station en werd in 1936 uitgebreid met kamers en een café. In de latere jaren is het verder gegroeid met als hoogtepunt de jaren 50 en 60. Ondertussen doet het dienst aan opslag (817 Old Route 66 in Litchfield).
Route informatie: We volgen de Old Rte 66 naar het zuiden en slaan linksaf op Route 66. We verlaten nu de oude route uit 1930-1940. Bij het bord Mt. Olive slaan we linksaf en volgen Historic Route (1930-40). De weg buigt om het centrum van Mt Olive en volgen het tot Soulsby Station.
Mount Olive – Livingston
Het Soulsby Shell Station in Mount Olive is een van de oudste, meest originele benzinestations langs Old Rte 66. Het is een typisch voorbeeld van een huis met carport als tankstation. Het station werd geopend in 1926 en tot 1991 kon je hier benzine tanken. Het station werd jarenlang door de familie Soulsby gerund voordat het uiteindelijk werd gesloten en op een veiling werd verkocht. De afgelopen jaren heeft de nieuwe eigenaar met een groep vrijwilligers en met hulp van de Soulsby Preservation Society het station opgeknapt. Het gebouw ziet er nu weer uit zoals het deed ten tijde van de 2e wereldwoorlog en het is in 2004 opgenomen in het National Register of Historic Places. (710 West First Street, Mount Olive).
Route informatie: Na de stop bij Soulsby rijden we door op Old Rte 66 naar het zuiden. Aan het einde van de weg linksaf slaan. De weg gaat over in Rte 66. Verderop moeten we rechtsaf naar old Rte 66 (let op de bordjes) en vervolgens rijden we Staunton in. We blijven deze doorgaande weg volgen tot het Konijnenbord.
Henrys Rabbit Ranch in Staunton is misschien wel de vreemdste bezienswaardigheid langs route 66. Alles maar dan ook alles staat in het teken van konijnen. De ranch is ontstaan doordat de dochter van Rich Henry naar haar vader kwam met een heleboel pasgeboren konijnen. Naast gewone konijnen heeft hij ook veel VW Rabbit’s (VW Golf). Sommige staan half begraven in de grond als verwijzing naar Cadillac Ranch. Henry heeft hier een klein winkeltje met een oud benzinestation. Daarnaast vind je hier vrachtwagen van de oude Campbell 66 Express dat is opgericht in 1926 Franklin George Campbell. Het heeft een kameel als logo en de slogan: Humpin to Please” (1107 Historic Old Route 66 Staunton IL 62088).
Vanaf de Rabbit Ranch volgen we de weg naar het zuiden en gaan de 1e links (Williamson Rd) en rijden via het plaatsje Williamson richting Livingston. In principe de weg blijven volgen tot het einde. Daar treffen we de Pink Elephant Antique Mall. Dit is een coole stop met kinderen, of zonder! Je krijgt de Pink Elephant, een Harley Davidson Muffler Man, een Flying Saucer House, een enorme Soft Serve-standaard. De naamgenoot Pink Elephant kwam van de oude Coliseum Ballroom-site in Blend (908 Veterans Memorial Dr, Livingston).
Route informatie: Na het bezoek aan Pink Elephant gaan we rechts om de parallelweg te volgen langs I-55 richting Hamel/Worden. Bij de aansluiting met de State Route 4 rechtsaf slaan en de parkeerplaats oprijden om de voormalige Worden Wye Complex te bekijken. Hierna terug richting I-55 en rechtsaf slaan voor de parallelweg (let op bordjes) en vervolgens direct links voor route 66..
Bij de aansluiting met de State Route 4 staat de voormalige Worden Wye Club, later Digger’s Dugout en in 2016 hernoemd tot Slotzky’s. Het gebouw werd in 1927 gebouwd door Harry Schlechte en had als nachtclub een verscheidenheid aan bands die in het weekend speelden. De club en het naastgelegen Schlechte’s Service Station maakten deel uit van het Worden Wye-complex. Het servicestation is jaren geleden al gesloten ziet er vervallen uit. Hierna terug om de parallelweg verder te volgen richting Hamel.
Vlak voor Hamel zien we de St. Paul’s Lutheran Church. Het heeft een blauw neon kruis aan de voorzijde en wordt daarom ook wel de “Kerk met het Neon kruis” genoemd. In het centrum van Hamel zien we de “Hamel Grain Elevator” uit 1920. In het centrum staat aan de andere kant van de kruising Weezy’s Bar & Grill. Dit oude wegrestaurant begon eind jaren dertig als Tourist Haven. Sindsdien heeft het verschillende keren de naam Village Inn, Earnie’s Roadhouse en Scotty’s gekregen voordat het Weeyz’s Route 66 Bar & Grill werd. Tegenover Weezy’s staat 1877 Depot. Dit was een oud treindepot en later een garage. Daarnaast ligt het Wayside Exhibit &Welcome Sign.
Het bord staat bij het kleine parkje.
We volgen daarna Old US Rte 66 (IL-157) richting Edwardsville. In het centrum van Edwardsville gaan we rechtsaf bij verkeerslichten (volg bord Historic route 66). Verderop staat aan de linkerkant “Naridni Sin”. Narodni Sin werd in 1906 gebouwd om de Tsjechische gemeenschap te huisvesten. Narodni Sin betekent in het Tsjechisch “Nationale Zaal”. Op het lagere niveau waren tot 1969 verschillende bedrijven gevestigd. Op de bovenste verdieping waren veel verschillende verenigingen en clubs gevestigd (209-211 E. Vandalia, Edwardsville)
Route informatie: In het centrum moeten we rechtdoor maar je kunt bij de verkeerslichten in het oude centrum eventueel rechtsaf om Main St te bekijken. Hier vind je onder andere Widley Theatre (252N Main St), John S. Trares House (304N Main St), Madison County Historical Museum (715N Main St). Naast Widley vind je de Goshen Butchershop met op het dak een koe. We moeten daarna terug naar de verkeerslichten en rechtsaf voor route 66 / Vandalia St. De Vandalia St gaat over in St. Louis St. Bij de volgende verkeerslichten moeten we links naar West St/State 157 (volg de Historic 66 borden).
Als we linksaf slaan naar West St. zien we op de hoek Madison County Oil Co. Dit was het tweede benzinestation op deze locatie, het eerste werd gebouwd in 1927 en deze werd gebouwd in 1930. Dit station heeft veel van zijn oorspronkelijke ontwerpelementen behouden. Begin jaren veertig verkocht het Mobilgas-producten. De grote ramen aan de voorkant van het gebouw zouden garagedeuren zijn geweest toen het een tankstation was. Het is nu een tandartspraktijk (620 St. Louis St., Edwardsville)
Reserve bezienswaardigheid: De grootste Catsup Bottle vind je in Collinsville. Met 52-meter hoog is deze watertoren in de vorm van een ketchupfles de grootste van de hele wereld. De toren staat langs route 159 net ten zuiden van Collinsville. Het werd gebouwd in 1949 en in 1995 gered van de sloop. Sinds 2002 is het onderdeel van het National Register of Historic Places. Wij gaan hier niet langs rijden omdat het te ver uit de route ligt. Ligt dicht bij I-55 (800 South Morrison Ave, Collinsville).
We blijven State 157 volgen en letten ook op de borden Historic Route. In principe is het de weg blijven volgen en op kruisingen rechtdoor. Op een kruising met een tweebaans/vier rijstroken autoweg gaan we rechtdoor en komen uit op de Chain of Rock Road. Even verderop zien we een oud bord van Kaiser Frazer op de locatie van Town & Country Motel. Het bord had de naam van het motel maar was dus oorspronkelijk een bord van een Kaiser Frazer dealer. Als we doorrijden komen we uit in Mitchell en zien we links het Hen House Restaurant. Niet echt oud maar wel opvallend. De keten is gestart in 1969 en had op het hoogtepunt 42 locaties.
Iets verder aan de rechterkant staat Apple Valley Motel. Of beter gezegd hier staat alleen nog het bord met de naam van het hotel. Het oude hotel is in 2016 afgebrand. Ongeveer 100 meter verder staat het Greenway Motel en meer in het centrum zien we rechts het Luna Cafe. Het Luna Cafe werd halverwege de jaren twintig gebouwd op wat een paar jaar later Route 66 zou worden. Voor het gebouw staat een prachtig reclamebord (201 E Chain of Rocks Rd, Mitchell)
Route informatie: Verderop linksaf IL-270 West / Historic Route 66. Daarna nemen we direct de volgende afrit naar Old Alton Rd. Onder aan de afrit gaan we rechts. Na het viaduct en de op/afritten gaan we rechts. Dit is het vervolg van de Chain of Rocks Rd. We volgen deze route helemaal tot de parkeerplaats bij de Chain of Rocks Bridge.
De Chain of Rocks Bridge in Granite City is een van de interessantste bruggen in Amerika. Het is een van de weinige bruggen met een dertig graden hoek halverwege. Het was meer dan 30 jaar een onderdeel van Route 66. De brug loopt over de Mississippi Rivier. In 1968 werd de brug gesloten voor verkeer. In 1980 gebruikte regisseur John Carpenter de brug voor zijn film Escape From New York. In 1999 werd de brug geopend voor voetgangers en fietsers als onderdeel van de Route 66 Bikeway. We parkeren aan de Illinois kant van de brug nabij North Riverfront Park (4205-4207 Chain of Rocks Rd, Granite City).
Route informatie: We rijden terug en gaan bij de verkeerlichten rechts. We volgen de IL-3 richting St. Louis en rijden via de McKinley Bridge het centrum binnen. Parkeren bijvoorbeeld Citypark ten noorden van Gateway Arch National park (605 N 2nd St.) of bijvoorbeeld bij Busch Stadium iParket (200 S Broadway) of The Cardinal Lot (500 S Broadway)
St. Louis
Na het bezoek aan de Chain of Rocks Bridge gaan we richting het centrum van Saint-Louis in Missouri. De stad ligt aan de westoever van de Mississippi en werd door de Fransen in 1764 als een nederzetting voor de bonthandel gesticht. St Louis ontwikkelde zich vervolgens tot een belangrijke rivierhaven en werd daarna ook nog een belangrijk spoorwegknooppunt. De stad is nog steeds een van de drukste binnenlandse havenplaatsen van de VS. In de stad hebben belangrijke bedrijven hun hoofdkwartier zoals Anheusher-Busch, de belangrijkste en grootste bierbrouwer van de VS en de grootste vliegtuigbouwer in de wereld, Boeing.
In het centrum van de stad ligt het Busch Stadium. Dit is het stadion van de St. Louis Cardinals dat uitkomt in de Major League Baseball. Het werd geopend in 2006 en werd genoemd naar Gussie Busch de voormalige eigenaar van de Cardinals en president van Anheuser-Busch. We kunnen hier parkeren. Het is mogelijk om een rondleiding te maken dor het stadion.
De Union Station in St. Louis was ooit ’s werelds grootste en drukste treinterminal, maar door de opkomst van de vliegtuigen werd het grote station overbodig en te duur om te onderhouden. In 1980 werd het omgebouwd naar een Double Tree hotel, een winkelcentrum en entertainment locatie. In het station vind je een zipline en buiten staat het St. Louis Wheel (1820 Market Street, St. Louis)
In het Gateway Arch National Park staat het hoogste door mensen gemaakte bouwwerk van de VS. De 192 meter hoge Gateway Arch werd gebouwd tussen 1963 en 1965 en maakt deel uit van het Jefferson National Expansion Memorial. Het staat aan St. Louis Riverfront en werd opgericht om de expansie van de VS te herdenken. St. Louis was het startpunt van de Lewis en Clark-expeditie, waarbij het gebied ten westen van de Mississippi in kaart werd gebracht. Met een speciaal tramsysteem kan je tot boven in de boog geraken, van waaruit je een prachtig zicht hebt op St. Louis en omgeving. Het park is een belangrijke en populaire toeristische trekpleister. (11 North 4th Street, St. Louis).
Ten noordwesten van de Gateway Arch ligt, aan de oever van de Missouri River, Laclede’s Landing. Dit is een historisch gedeelte van de stad dat bestaat uit negen blokken gerestaureerde 19e eeuwse pakhuizen en woningen, waarin winkeltjes, kunstgalerijen en nachtclubs (waaronder jazz- en bluesclubs) zijn gevestigd (710 N 2nd St, St. Louis)
Vlakbij het Jefferson National Expansion Memorial ligt het Kiener Plaza Park met uitzicht op het Old Courthouse. Het Kiener Plaza park beschikt over een speeltuin, fonteinen en een grasveld dat plaats biedt aan een verscheidenheid aan evenementen. Tevens vind je hier het standbeeld “The Olympic Runner”. The Old St. Louis County Courthouse werd gebouwd als een combinatie van federale en staat gerechtsgebouw in St. Louis. Het gebouw maakt deel uit van Gateway Arch National Park en wordt beheerd door de National Park Service (297 Memorial Dr, St. Louis).
Soulard is de Franse vertaling voor dronkaard. Maar het is ook de naam van de oudste wijk in St. Louis, de stad die de Fransen vernoemde naar hun koning Louis IX. De karakteristieke huizen en het stadspark Lafayette wanen terug in de tijd. De Fransen koloniseerden in de zestiende eeuw verschillende zuidelijke staten in Amerika. In de oude houten panden zijn veel kleine winkeltjes gevestigd. Maar het pronkstuk van Soulard is toch wel de markt. Soulard Market is het gehele jaar door in het weekend geopend.
St. Louis is een stad waar je erg goed kunt shoppen. Zo goed zelfs, dat er speciale shoptours worden georganiseerd. Je gaat dan met een groep naar de belangrijkste shopbuurten. Doorgaans zit de lunch ook inbegrepen bij zo’n tour. Erg leuk dus om te doen, reserveren is meestal wel verplicht. Je kunt natuurlijk ook gaan winkelen zonder tour, bijvoorbeeld in Downtown Saint Louis. Leuke winkelcentra zijn The Boulevard en Brentwoord Square. Lekker goedkope bekende kledingmerken scoren kun je in een outlet doen. In St. Louis zijn verschillende outlets waar je terecht kunt, zoals Saint Louis Premium Outlets en Taubman Prestige Outlets Chesterfield.
Verder kunnen we nog naar de Cathedral of St. Louis. Gebouwd in 1914 en een zeer indrukwekkend gebouw (4431 Lindell Blvd, St. Louis). Een andere bezienswaardigheid is Bellafontaine Cemetary. Op dit kerkhof vind je graven van bijvoorbeeld William Clark, William Burroughs en Thomas Hart Benton. Eén van de grootste parken van de Verenigde Staten is Forest Park. Het is zelfs groter dan Central Park in New York.
Route informatie: Door St. Louis lopen verschillende oude routes van Highway 66. Vanuit St. Louis naar het westen lopen ook twee routes. Een loopt langs MO-100 en Wildwood en de ander volgt de I-44 grotendeels. Routes komen weer samen in Gray Summit. Wij volgen Historic Route 66 door St. Louis.
Na het bezoeken van het centrum van St. Louis rijden we verder richting het westen. We kunnen de Historic Route 66 weer oppakken op de hoek van 8th St. en Clark Ave bij het Busch Stadium. We rijden naar het zuiden langs Busch Stadium. De weg gaat over in 7th St en bij de kruising met Chouteau Ave moeten we rechtsaf maar daar zien we aan de overkant Eat-Rite Diner.
The Eat Rite Diner zit al meer dan 60 jaar op deze locatie met een start in de jaren ’40. Voordat het een restaurant was, was het oorspronkelijk een koffie- en donutwinkel, gebouwd rond 1908 om de spoorwegarbeiders in het gebied te bedienen. Als je goedkoop lekker wilt eten, is dit een plek om te stoppen. De slogan van het diner is “Eat Rite or Don’t Eat At All.” Het is in december 2020 gesloten maar zou in de loop van 2021 weer moeten opengaan
Route 66: Na het bezoek aan de Eat-Rite rijden we verder op Chouteau Ave. Bij de eerstvolgende verkeerslichten linksaf voor Tucker Blvd. We blijven deze weg die overgaat in state Rte 30 volgen. We moeten verderop rechtsaf (zie borden Historic Route 66) naar Chippewa St. (MO-366). De Chippewa St. gaat later over in Watson Rd.
We komen eerst de Donut Drive In tegen. Het geeft een prachtig neonbord en ze worden verondersteld de beste donuts op Route 66 te zijn. Ze gebruiken nog steeds enkele van de originele familierecepten uit de vroege jaren 1950 in hun chocolade Long John en kaneelbroodjes (6525 Chippewa St, St. Louis)
Verderop aan de linkerkant zien we Ted Drewes Frozen Custard. Dat is een familiebedrijf dat een speciaal soort ijs (Frozen Custard) verkoopt. Er worden boter en eierdooiers aan het ijs toegevoegd, waardoor er amper ijskristallen inzitten en de custard roomzacht is. Ted Drewes opende zijn eerste zaak in 1929 in Florida en in 1941 opende Ted Drewes Frozen Custard langs Route 66 in St. Louis (6726 Chippewa Street, St. Louis).
Na het ijsje eten bij Ted rijden we verder richting het westen en kunnen onderweg nog even langs Laumeier Sculpture Parkgaan. Het beeldenpark heeft een oppervlak van ruim 42 hectare en is daarmee een van de grotere beeldenparken van de Verenigde Staten. In het park zijn vele stromingen in de moderne en hedendaagse beeldhouwkunst vertegenwoordigd met kunstwerken van Amerikaanse en internationale beeldhouwers. Het park kon in 1975, door een schenking van de beeldhouwer Ernest Trova van 40 werken voor de buitencollectie van het destijds in oprichting zijnde Laumeier Sculpture Park, voor het publiek worden geopend (12580 Rott Rd, Sappington)
Crestwood – Wildwood
We volgen de MO-366/Watson Rd/Historic Route 66 richting Eureka en Route 66 State Park voor de Meramec River Bridge. Maar eerst komen we langs Crestwood Bowl. Sinds 1958 bestaat dit bowlingcentrum met 24 banen. let vooral op het gerestaureerde neonbord (9822 Watson Rd, Crestwood/St. Louis). Even verderop ligt het Laumeier Sculpture Park. Dit is een beeldenpark annex museum voor wisseltentoonstellingen.
De Meramec River Bridge bevindt zich circa 3 kilometer ten oosten van Eureka in het Route 66 State Park. Het bezoekerscentrum ligt ten oosten van de brug. Naast het bezoekerscentrum staat nog een mooi neonbord ter nagedachtenis van het café dat hier ooit gevestigd was. Het grootste deel van het park ligt echter ten westen van de brug.
Dit deel van vroeger Times Beach. Times Beach was een stad, maar als gevolg van een chemische besmetting met dioxine werd het in 1983 geëvacueerd, in quarantaine geplaatst en later gedisincorporeerd. De gebouwen werden met de grond gelijk gemaakt en het voormalige stadsterrein werd na ontsmetting het Route 66 State Park. Het is gelegen in St. Louis County, op de 1932-1977 lijn van Route 66.
Om toegang te krijgen tot de oostkant van de brug, moet je I- 44 afrit 266 / Lewis Rd. nemen en volg je de borden naar het park. Om toegang te krijgen tot de westkant van de brug, neem je de I- 44 afslag 264 en ga je aan einde afrit links om vervolgens weer links te gaan naar de I-44. Vervolgens afrit 265 / Williams Rd. en volg je de borden naar het park (96 N Outer Rd, Eureka, MO 63025).
Het vermoeden is dat dit park niet heel erg bijzonder is, afgezien van de brug. Overslaan van deze bezienswaardigheden is dus een optie. Na het bezoek aan Route 66 State Park kunnen we naar Wildwood rijden om daar een bezoek te brengen aan Big Chief Restaurant.
Big Chief Restaurant of zoals het nu heet Big Chief Roadhouse is gelegen aan 17532 Old Manchester Road in Wildwood(MO). Het oude hotel is geopend in 1928 als een hotel met 62 kamers. De kamers zijn uiteindelijk gesloopt maar een fantastisch restaurant is overgebleven. Het is onderdeel van het nationaal register van historische plaatsen. Een perfecte plek om in stijl van route 66 te gaan dineren.
Overnachten
We kunnen overnachten in de omgeving van Wildwood en dan de volgende ochtend de MO-100 volgen richting Gray Of we overnachten in omgeving van West-St. Louis / Eureka en nemen morgen de I-44 volgen richting Pacific en Gray Summit. Eten bij Big Chief is in beide gevallen een optie :-).
Informatie over Route 66
Informatie over St. Louis